Reisegaranti buss

Her finner du informasjon om dine rettigheter og reisegaranti for alle Svippersbusser. 

Reisegaranti

Vår garanti

Vi lover å gjøre vårt beste for at du kommer fram i tide. Hvis det oppstår forsinkelser eller kanselleringer, vil vi

  • informere deg om hva som skjer
  • gi deg informasjon om reisealternativer så tidlig som mulig
  • sette opp alternativ transport så langt det er mulig
  • alltid gjøre vårt beste for å unngå feil

Refusjon for forsinkelser

Hvis vi ikke kan tilby alternativ transport, refunderer vi dine dokumenterte utlegg til drosje, egen bil eller annen transport hvis du blir mer enn:

  • 20 minutter forsinket på reiser under en time: inntil 550 kroner.
  • 40 minutter forsinket på reiser mellom en og tre timer: inntil 825 kroner.
  • 60 minutter forsinket på reiser over tre timer: inntil 1100 kroner.

Hvis du på reiser over tre timer ikke kommer frem før neste dag, dekker vi overnatting hvis det er godkjent på forhånd av oss.

Er det under 20 minutter til neste avgang, har du ikke rett på refusjon.

Viktig informasjon

Bruk alltid gjeldende rutetabell og informasjon om kollektivtilbudet. Det er egne rutetabeller ved jul, påske og i skoleferier. Vi anbefaler å bruke vår reiseplanlegger på nettsiden eller i Svipper-appen for å få oppdateringer om avganger eller avvik.

Krav om refusjon

Send inn reisegarantiskjema eller en skriftlig henvendelse senest en måned etter hendelsen. Vi svarer så raskt som mulig og senest innen en måned.

Når gjelder garantien?

Refusjon gjelder ved alle uforutsette uregelmessigheter. Det gjelder annet rutetilbud, drosje eller egen bil. Sjåføren må sende inn krav om kilometergodtgjørelse etter Statens satser, men dette dekker ikke bompenger eller parkering.

Unntak fra garantien

Garantien gjelder ikke når det er

  • Mindre enn 20 minutter til neste avgang
  • Forsinkelse til holdeplass for bytte til annen buss uten fast korrespondanse, du må beregne minst fem minutters overgangstid og gangtid mellom busslinjene
  • Forsinkelser eller innstillinger utenfor vår kontroll, som:
    •  Større arrangementer (17. mai, sykkelritt osv.)
    • Offentlige påbud, streik
    • Naturkatastrofer, ekstremvær
    • Veiarbeid eller uforutsette problemer med kjøreveien

Garantien omfatter ikke følgekonsekvenser av forsinkelsen, som tapte avtaler.

Reisegarantien er en nasjonal ordning utarbeidet av Kollektivtrafikkforeningen og NHO Transport.

Søk reisegaranti